Traditionen tro inviterede Herning Skakklub til hurtigskakturneringen Årets Første Træk den første lørdag efter nytår på Vestervangskolen i Herning

Sideløbende med turneringen for de voksne skakspillere blev der afviklet turnering for skoleskakspillere.

Med et højt deltagerantal i 2023 på 78 skakspillere var forventningerne til antal tilmeldte spillere højt.

Denne gang nåede turneringens antal tilmeldte over spillestedets kapacitetsgrænse på 100 spillere!

Ikke mindre end 105 skakspillere fra hele Danmark tilmeldte sig turneringen. Med et beskedent antal afbud grundet sygdom og det barske vejrlig kunne Herning Skakklubs formand Jens Lund Jensen byde 92 fremmødte skakspillere velkomne.

Skakspillerne blev fordelt i 3 mestergrupper, 7 basisgrupper og gruppen af skoleskakspillere.

Resultater

Skoleskak

Vinderne af Skoleskak Årets Første Træk: Oliver Skaaning (delt 3-4. plads), Benjamin B. Hoff (delt 3-4. plads), Tim Skliarevskij (1. plads) og Ishaan Bhavsar (2. plads).

Basis 7

Vinderne af Basis 7: Lucas M Granum (delt 3-4 . plads), Salik Hansen (delt 3-4. plads), Jonas E.H. Nielsen (2. plads) og Markus L. Olesen (1. plads).

Basis 6

Vinderne af basis 6: Jonas B. Larsen (1. plads), Niklas Ravn (delt 2-3. plads) og Karsten Horslund (delt 2-3. plads).

Basis 5

Vinderne af basis 5: Asbjørn Hven (delt 1-2. plads), Marius Sønnichsen (delt 1-2. plads) og Nick Berry (3. plads).

Basis 4

Vinderne af basis 4: Anders Grove (1. plads) og Max Sønnichsen ( delt 2-3 plads). Fraværende Joshua Kehlet Hansen (delt 2-3. plads).

Basis 3

Vinderne af basis 3: Sebastian Ladegaard (2. plads), Frank Gjerning Petersen (1. plads) og Søren Kristiansen (3. plads).

Basis 2

Vinderne af basis 2: Mikael Horslund (1. plads), Robert Skytte (delt 3-5. plads) Henrik Friis (delt 3-5. plads), Leif Hamborg (2. plads). Fraværende Henning Lund Jensen (delt 3-5. plads).

Basis 1

Vinderne af basis 1: Heine Svane (1. plads), Sauran Bekmukhanov (3. plads) og Henrik Tranberg Jensen (2. plads).

Mesterrække 3

Vinderne af Mesterrække 3: Bent Olesen, Thomas Højbjerg Suarez og Thor Hammershøj. Med pointlighed delte de tre spillere 1-3. pladsen mellem sig.

Mesterrække 2

Vinderne af Mesterrække 2: Emil Zander (1.plads) og Ole Helmer Mikkelsen (2. plads). Fraværende Philip Nielsen (3. plads).

Mesterrække 1

Vinderne af Mesterrække 1: Kim Henrik Skaaning-Pedersen (3. plads), FM Allan Holst (2. plads) og IM Rasmus Skytte (1. plads).

Fremtiden

Årets Første Træk kan roligt siges at have genvundet sin popularitet efter et par års nedlukning grundet Corona restriktioner. Herning Skakklub forventer at afholde turneringen igen i 2025 og fremdeles. Der vil blive set på en løsning, der kan gøre det muligt for flere at deltage. Allerede nu er turneringen blandt de 10 største i Danmark.