Seniorskak i Italien

Seniorskak-hvad er det for noget?

De fleste, der er kommet op i årene, har erfaret, at spillestyrke og ratingtal har kurs mod syd i højere eller mindre grad; koncentrationsevnen er vigende, udholdenheden ligeså og evnen til at beregne varianter præcist er faldende.

Alt sammen lidet opmuntrende!

Så hvorfor ikke spille mod andre, der har de samme problemer?! Seniorskak spilles både i Danmark og internationalt i to aldersgrupper: 50+ og 65+. Den intelligente læser kan nok gætte, hvad tallene refererer til!

I sidste nummer af Skakbladet (2022-2) side 59 påpeges det med rette, at man ikke er senior, blot fordi man har passeret de 50 år. Forklaringen på opdelingen – der stammer fra Verdensskakforbundet FIDE – er sikkert, at ved at fastlægge en lav aldersgrænse kan man få flere deltagere og derved sikre en god økonomi for arrangørerne.

For 10 år siden blev arbejdsmarkedet et helt teoretisk begreb for undertegnede! Sammen med gode skakkammerater – efter at have spillet organiseret skak siden 13-årsalderen har man etableret mange venskaber – begyndte jeg at spille EM og VM både individuelt og for hold.

De, der kender min spillestyrke, vil naturligvis indvende, at der har jeg intet at gøre; det er jeg enig i, men der er fri tilmelding, så man kan møde både meget stærke spillere og spillere på ens eget niveau.

Jeg har deltaget i turneringer i Vilnius, Kaunas (Litauen), Kroatien (2 gange), Plovdiv (Bulgarien), Polen, Kreta, Wien, Dresden (2 gange) og Prag. Steder, hvor prisniveauet oftest er noget under det danske. Desuden arrangeres turneringerne uden for højsæsonen, hvilket bringer hoteludgifterne ned.   I sl hyggelige stunder efter partierne, hvor blandt andet disse diskuteres over en velskænket fadøl, er herlig afslapning! Prøv det!

VM 2022

I år blev VM for hold spillet i Acqui Terme i Italien (1½ times kørsel fra Torino) i sidste del af juni.

Optakten var ikke uden dramatik; Lufthansa ændrede og aflyste fly efter for godt befindende  hvilket resulterede i lange ventetider i både København på udturen og München på hjemturen.

I København købte vi os ind i en lounge for kr. 189,- , men så måtte vi også spise og drikke ubegrænset. De bar os ombord i flyet!

Danmarks Hold

Holdet bestod af Mogens Thuesen, Brønshøj Skakforening (nr. 2. i Kandidatklassen ved DM i år; se.s.22 i Skakbladet nr. 2), Jens Kølbæk, Aalborg Skakforening (medlem af Herning Skakforening i sin gymnasietid i begyndelsen af 60´erne), Poul Erik Nørgaard, Nørresundby Skakklub, Bjarne Sønderstrup og Christian Volmer Nielsen, begge Aalborg Skakforening.

Da holdet består af 4 spillere og 1 reserve, blev undertegnede ikke-spillende holdkaptajn – et let job, da stemningen og humøret under turneringen var helt i top.

Resultater

Holdet – SK 2012 – var seedet som nr. 11, men erobrede en 7. plads i +65-gruppen. Jens Kølbæk gik ubesejret gennem turneringen, og kun en spiller vandt ikke rating.

Et andet dansk hold  SKVAT – SK for SK 1968, Århus, VA for Varde og T for team – blev nr. 14; seedet som nr. 16.

Kampen på 1. bræt

Mogens Thuesen (ratingtal 2150) klarede sig godt på det krævende 1. bræt. I sidste runde spillede vi mod Tyskland, hvis førstemand var stormester Rainer Knaak (ratingtal 2479),

Hvid:  GM Rainer Knaak, Tyskland.                             Sort: Mogens Thuesen, SK 2012, Danmark.

Efter hvids 23 træk er følgende stilling opstået:

Hvid: Kg1, Df2, Ta1, Te1, Sf1, Sf4, Le4, bønder a3, b2, d4, f3, g2, g3.

Sort: Kg8, Dd6, Ta8, Te8, Sc7, Sh6, Ld7.bønder a5, b7, c6, f7, g7, h5.

Stillingen efter 23. træk

Partiet fortsatte: 23. -, h4: 24. Dd2, hxg3; 25. Sxg3, Se6. 26. Sfe2, c5. 27. d5, Sd4. 28. Sxd4, Dxg3.

1. Se2, Dd6. 30. a4, Te5. 31. Sc3, Tae8. 32. Lc2, Lf5. 33. Lxf5, Sxf5. 34. Se4(?) (Nu begynder hvid at spille unøjagtigt) Dg6. 35. Sf2? (Nu går det helt galt for hvid. En mulighed var 35. d6, Sxd6: 36.Sxd6, Txe1. 37. Txe1, Txe1. 38. Dxe1, Dxd6. 39. De8+, Kh7. 40. Dxf7 og remis) Sd4(Hvilken herlig springer!)36. Sg4, Te2. 37. Txe2, Txe2. 38. Df4, f5. 39. Se3(39.Sf2, Te4! Vi bemærker lige springerskakken på e2) Txg2. 40. Sxg2, Se2+. 41. Kf2, Sxf4. 42. Sxf4, Dd6. Flytter springeren falder bonden på d5. Kg3 eller Ke3 besvares med g5. 0-1.

Steen Juul Mortensen